Már az ősidőkben felfedezték az emberek, hogy bizonyos táncok, mágikus erővel rendelkeznek.
Az ókori egyiptomiak, de talán még az ősemberek is tudták, mi az a titkos-nem titkos mozgássor, amellyel ki lehetne vívni az istenek tiszteletét, el lehet űzni a gonoszt, teherbe eshetnek vagy éppen a szellemekkel kommunikálhatnak. Jöjjön most 6 ilyen misztikus, ősi rituális tánc.
A wendigo tánc
A Wendigo egy rosszindulatú szellem az algonkin indiánok mitológiájából, ami képes megszállni az embereket. A mitológia a következőképpen festi le:
„A Wendigo betegesen sovány volt, szikkadt bőre szorosan tapadt a csontjaira. Az arcszíne a halál hamuszürkéje és a szemei mélyen lapultak üregeikben. A Wendigo úgy festett, mint egy csontváz, ami épp most kelt ki a sírból. Az ajkai cafatosak és véresek. (…) A Wendigo a hús rothadásából kelő megtestesült tisztátalanság és nyomorúság.”
Az assziniboin, a Cree és az odzsibua indiánok egy olyan szertartásos táncot adtak elő az ínséges időszakokban, hogy megerősítse a Wendigo tabu komolyságát.
A tánc neve odzsibua nyelven wiindigookaanzhimowin. Ma már, mint „Nap táncot” adják elő, miközben maszkot viselnek. Az utolsó ismert Wendigo Ceremóniát az USA-ban szervezték meg a Leech Lake Indián Rezervátumban, tehát ez egy kivétel, mert „szerencsére” nem kell túl sűrűn eltáncolni.
A Kachina tánc
A hopi Kachina táncok lényege a visszatérő ősök és úgy általában a szellemek – a jó és a rossz egyaránt – tisztelete. A táncosok maszkot viselnek és a párhuzamos dimenzió szellemeit testesítik meg. A decemberi Soyaluna ünnepségen üdvözlik a szellemeket, míg a júliusi Niman fesztiválon búcsúzt intenek nekik. Ezek a ceremóniák természetesen titkosak a kívülállók részére.
A Hopi indiánok szerint a természetben mindent áthat a szellem, amikből persze jók és rosszak is léteznek. A Kachinas-ok szellemek, avagy megszemélyesített dolgok a világban és ez egyfajta vallás az indiánok körében. A hopi panteonban a leghatalmasabb szellem Masauwu, a Pók Asszony, és a Föld Istennő.
A Kachina táncok egyfajta társadalmi kapcsolat ápolása a szellemek és az élők között.
Az istenek dicsősége tánc
A brazil vallás, a Candomble része az istenek dicsősége tánc. Ez a hit keveredik a katolicista hagyományokkal, de eredetileg egy Nyugat-afrikai lelki gyakorlat. A Canomble hívei kénytelenek voltak vallásukat összekovácsolni a katolicizmussal a 16. és a 19. században, amikor Portugália Brazíliából és egész Afrikából rabszolgákat importált.
Ezért a Candomble hívei az üldöztetés miatt titokban gyakorolták a vallásukat, és katolikus szentek mögé rejtették az isteneiket és szellemeiket. Amikor az 1970-es, a brazil kormány engedélyezte a nyílt vallásgyakorlást, a Candomble ismét előléphetett az árnyékból. Ma, több mint kétmillió ember gyakorolja ez a hitet, főként Brazíliában, Argentínában, Venezuelában, Uruguay-ban és Kolumbiában.
Bali misztikus táncai
Indonéziában, Bali szigetének lakossága a hinduizmus egy sajátos ágát, az agama hindu dharma vallást követi, amelynek alapja az animista ősvallás. Balin a tánc alapvető társadalmi jelenség, napjainkban is él és minden vallási ceremónia alapja. A tánc szól az ősök szellemének, az isteneknek vagy az ártó erőknek, démonoknak bemutatott felajánlás. A tánc egyfajta kapocs a látható és láthatatlan világ, az élők és a holtak között. Balin több táncot is megkülönböztetnek, köztük két kiemelkedő:
Wali tánc: olyan, mint istentisztelethez. Vallási és erkölcsi útmutatást is jelentenek a közösség tagjai számára.
Calonarang: eredeti funkciója a járványok elűzése, a rontás levétele volt. A természetfeletti hatalmakat megidéző mágikus tánc (rítus) során a falu papja kontrollálja az eseményeket, és hozza vissza a transzba esett résztvevőket normál tudatállapotukba.
Haiti vudu rituális tánc
A vudu vallás maga egyistenhitű, de ugyanakkor sok más szellemet istenként tisztelnek benne, vagyis a loákat.
A vallás egyik eleme a rituális tánc, amelynek vezetője mindig a közösség papja (mambo) vagy papnője (mamba). A pap vagy a papnő felrajzolja a porba a szent szimbólumokat, majd kukoricalisztet, és rumot öntöttek a földre, egyfajta ajándékként a szellemeknek.
Majd, aki a rituális táncot vezeti, transzba esik és onnantól kezdve órákig táncol az őt megszállt loával együtt és egy ez igen nagy megtiszteltetés a vezetőnek.
Hat fő vudu tánc ismeretes:
- Yonvalou, egy fajta meditációs tisztelgés a fő loa, Damballah wedo előtt
- Nago, az Ogou loa család, tiszteletének szól, illetve harcos szellemekhez kötődik, mert ez a tánc adja meg a szükséges erőt, tüzet és bátorságot a harcosoknak
- Ibo, ez a győzelmi tánc, amit a felszabadított rabszolgák emlékére járnak
- Banda, ez a tánc szorosan kapcsolódik a halálhoz. Temetéseken mindig eljárják ezt a táncot, hogy segítsék az elhunyt átkelését a túlvilágra és termékenységi rituáléknál is.
- Congo, a szépség szerelem jegyében járják el a párok ezt a kifinomult táncot
- Contredanse, ez egy kicsit modernebb tánc, ami szintén arra hivatott, hogy az egykori társadalmi elnyomóikat gúnyolják ki
Sámántánc
A sámánok az eksztázisba jutás mesterei. Az önkívületi állapothoz, amely során képesek a szellemekkel kommunikálni, átlépni a birodalmukba, a sámán táncot hívják segítségül, az ütemes sámándob hangjával és az énekkel. A sámándob szimbolikusan a sámán „szállítóeszköze”, amit a szojotok „táltosló”- nak hívnak arra utalva, hogy a dob monoton ritmusának segítségével mondhatni belovagolnak a szellemek világba. Illetve még bizonyos bódító növényeket használnak ahhoz, hogy elérjék a kívánt transzállapotot.
Az így megvalósult a lélekutazással, a megváltozott tudatállapotukkal képesek a földi és a szellemi valóságban egyaránt mozogni és ismerték a különböző dimenziók eltérő szabályait.
Ebben az eksztatikus állapotban szellemi segítőik kíséretében, illetve vezetésével tették a lélekutazásaikat.
De ugyanilyen sámántánc segítségével is képesek a gyógyításra. A gyógyító munka első lépése a szellemi szövetségeseivel, szimbolikus erőforrásaival való kapcsolatfelvétel volt, segítségkérés céljából.
forrás: Wadolowska Balogh Orsolya – noiportal.hu