Ezotéria

Buddha szerint a világ

Szerző képe

Rejtélyek Szigete

Buddha szerint az életünk szenvedéssel teli stressz. A szenvedés oka a vágy és a sóvárgás. Bennem viszont felmerül a kérdés: ha többé vágy és sóvárgás nélkül kellene élnem, mi fűszerezné meg a mindennapjaimat?

Az ember már csak olyan, hogy folyton vágyakozik valami után: ha éhes, étel után, ha szomjas, ital után, ha fázik, fűtött szoba után, ha magányos, társ után. És ha megvan az étel, ital, meleg szoba és a társ, akkor megnyugszik, és abban a pillanatban, ahogy megnyugodott, más vágyakat keres magának.

Mert a vágyaink visznek előre, azok színesítik meg a mindennapjainkat. Olyan ez, mint egy jó kis társasjáték, szeretnénk eljutni a célmezőbe, de ahhoz jó számokat kell dobnunk a kockával.

Az arany középút

Buddhának persze igaza van abban, hogy a cél eléréséig, amikor a sóvárgás önti el a lelkünket, bizony nem vagyunk éppen boldogok, sőt, inkább tele vagyunk félelemmel, hogy mégsem sikerül, vagy türelmetlenséggel, sőt, irigységgel azzal szemben, akinek sikerült, satöbbi.

Buddha

De a célba érés pillanatában viszont akkora a boldogság, hogy a sóvárgás szenvedése, és a célba érés boldogsága közötti átlag kiadja a középutat. Talán épp azt a középutat, amit Buddha hirdet.

Ez a kis eszmefuttatás persze figyelemre sem méltó, hiszen nem megvilágosodott írta, csak én. De nézzük, hogyan vélekedik az életről, a szenvedésről és boldogságról Buddha. Először is egy nagyon fontos gondolatát idézném, mely megkérdőjelezi minden nagyszabású anyagi vágyunk létjogosultságát:

“Életünk legfontosabb dolgai nem rendkívüliek vagy grandiózusak. A legfontosabbak azok a pillanatok, melyekben úgy érezzük, valaki megérintett.”

Minden apró, változó alkotóelemekből áll

Buddha szerint tehát a szenvedés alapvető oka a rálátás hiánya, a sóvárgás, a vágyakozás, a düh, az ellenszenv és gyűlölet, és mindez a dolgok összetettségéből, örök változásából fakad.

Buddha abból a felismerésből indult ki, hogy a világi jelenségek, amelyek körbevesznek bennünket, átmenetiek. Így fogalmazott:

“Az élet egy folyamatosan változó mozgás: a gyermek születése a csecsemő halálát jelenti, aztán a kamasz megszületése a gyermek halálát.”

A keletkezés és pusztulás örök körforgásában változó jelenségek mélyebb okait kutatva megállapította, hogy az ember és világa független alkotóelemek összessége. Ezek az alkotóelemek például a testi dolgok, az érzések, észlelések (látás, hallás, ízlelés, szaglás), elképzelések, ösztönök és tudatos cselekedetek. Ezek kombinációi teszi ki a világunkat, mely azonban szintén ki van téve a változás örökös körforgásának.

Nincs végső anyag, nincs örök lélek A materializmussal ellentétben Buddha tehát azt állítja, hogy nincs egy végső, megbonthatatlan anyagi atomszerűség, amely szervezettségével létrehozza a testeket, és gondolkodó szerveket, hanem ezek a független alkotórészek maguk is állandóan változnak.

Buddha

Egyúttal – szemben a nagy vallásokkal – tagadja a lélek halhatatlanságát, mely a test pusztulása után tovább él.  Buddha tanítása szerint ezek az alapelemek a világtörvény (dharma) végtelen sokaságú megnyilvánulásai.

Ezek úgy alakulnak, hogy megfeleljenek a karma elvén alapuló erkölcsi világrendnek, vagyis annak, hogy mindennek van oka és következménye.  Ezeknek az alapelemeknek szintén dharma a nevük. A föld, víz, levegő, tűz szintén ilyen dharmák, de a különböző képességek, mint látás, hallás, érzékelés – vagy az érzelmek: a gyűlölet, a vágy, az óvatosság; vagy akár az erények és hibák, mint a dicsőség, a szépség, a gazdagság, az igazság, a hamisság is dharmák.

Épp úgy, ahogy a nemi hovatartozás, az alvás, az éhség, a betegség, a születés, a keletkezés, öregedés, halál és sok-sok más is. Ami számunkra tehát egységes egésznek tűnik, az Buddha szerint különböző dharmák szuperpozíciója, mint ahogy mi magunk is azok vagyunk. Buddha szavaival:

“Tetteink, szavaink és gondolataink meghatározzák karmánkat, vagyis azt, hogy boldogság vagy szenvedés lesz-e osztályrészünk.”

A karma irányítja a dharmák rendjét

A tapasztalat világában a dharmák állandó mozgásban vannak, más dharmáktól függően keletkeznek, majd megsemmisülnek, hogy újaknak adják át a helyet. Az ember tehát egy folyamatosan változó dharmák alkotta folyamat, amely a halállal sem szakad meg, mivel azok a dharmák, amelyek együttesen alkotják az egyént (természeti, fizikai, erkölcsi dharmák) a halál után sem szűnnek meg, hanem működnek tovább, létrehozva az alapfeltételeket egy új individuum megjelenéséhez.

Ez az új individuum örökli az elpusztult test valamennyi jó és rossz tettének következményeit. A brahmanizmussal, hinduizmussal ellentétben, amelyek szerint a halott testéből egy önálló szellemi- monád szakad ki, és hatol be az új anyatestbe, és mintegy birtokba veszi a létéhez szükséges fizikai környezetet, addig Buddha egy olyan újramegtestesülést tanít, amelyben egy szüntelenül változó és mozgásban levő öntudatáramlás hozza létre, a véget ért létezésben felgyülemlett erők hatása révén, az új individuumot.

Buddha

Megszabadulni a trisnától

Ennek megfelelően a lélekvándorlás csak akkor értelmezhető Buddha szerint, ha egészen mást értünk a lélek szó alatt, mint például egy iszlám vagy keresztény gondolkodó. Hiszen a buddhizmus szerint csak a halottat alkotó dharmák élnek tovább és rendeződnek más dharmákkal az újjászületett testben.

A két létezés közötti összekötő kapocs az akarat, a hajlamok és az életigenlés, az élni akarás vágya. Az élniakarást nevezik trisnának. A szenvedés akkor szűnik meg, ha a trisná is megszűnik, és a reinkarnáció véget ér. Ez viszont csak sok újjászületés után lehetséges. A sokszoros újjászületés során azonban, egyre inkább közelítünk a szenvedélyektől mentes élethez, a sóvárgás nélküli létezéshez. Buddha így szól:

“Ne zsúfoljátok tele lelketeket haszontalan gondolatokkal. Minek rágódni a múlton, elébe menni a jövőnek? Maradjatok a jelen pillanat egyszerűségében.”

Ha képesek vagyunk a szenvedélymentes, sóvárgás nélküli életre, végül elérjük a tökéletes szenvedésmentes létezést, és földi utunk véget ér. Eljutunk a nirvána örök nyugalmába.

forrás: tibetibuddhizmus.lap.hu, astronet.hu

Buddha
Legújabb cikkek

Súlyos titkokat árult el a holdra szállásról fiának az egykori Pentagon-dolgozó

Sokak figyelmét felkeltette az a bejegyzés, melyet a napokban posztolt egy Reddit-felhasználó. – írja a Daily Star nevű brit lap. ... Tovább

Szeptember végén jár le az amerikai kormány és egy földönkívüli faj közötti 70 éves fegyverszünet – állítja egy UFO-informátor

Az emberiség történelmének egyik legdrámaibb eseménye veszi kezdetét az elkövetkező hónapokban – állítja, Charles McNeal UFO-informátor. A férfi elmondása szerint ... Tovább

Óriás a salvadori dzsungelben?

Óriások. Legtöbbünknek csupán mondabeli szereplők vagy mesefigurák jutnak eszünkbe róluk, ám újból és újból felbukkannak olyan történetek, melyek azt állítják, ... Tovább

Szerencsét hozott az elátkozottnak hitt baba egy ausztrál férfinak

Tulajdonosa semmi pénzért nem válna meg tőle. Kerry Walton igencsak meglepődött, amikor 1972-ben egy ijesztő babára bukkant egy 200 éves ... Tovább

Pár év, és ilyen robotok végezhetik az otthoni házimunkát

Az 1X robotikai cég bemutatta legújabb humanoid robotját, amely úgy néz ki, mozog és viselkedik, mint egy valódi ember. Lenyűgöző ... Tovább

A vienne-i zsinat és a templomos rend kincsei

A vienne-i zsinat 1311. október 16-án ült össze, hogy meghallgassa a templomosrend elleni vádakat, és megreformálja az egyházat. A pápai ... Tovább

You cannot copy content of this page

Send this to a friend