Fogadd el, aki vagy. Ez az első feltétel; fogadd el magad annak, aki vagy — az egész embert…, úgy, ahogy van.
Fogadd el, ami van, és próbáld megfejteni az energia eredetét; hogy mi az… hogy lehet felhasználni…
Mi a válasz ezekre a kérdésekre? Most csak azt tudod, amit valaki más mondott erről… lehetnek tapasztalataink, de ezek általában nem tudatosak, sokszor bűntudattal keveredtek, sokszor elnyomtuk őket. Nem lettél tőle boldogabb, de nem tudsz élni sem nélküle.
Felismerni valamit csak érzékeny tudattal lehet. A mély érzés, a mély tudat előtt eloszlik a köd.
Nincs hely számodra a kertben. Hogy tudnál így felébredni? Fogadd el hálásan azt, ami vagy; te a Teremtés nagy rejtélye vagy, végtelen dimenziókkal. Fogadd el, tárd fel érzéssel, éberséggel, mély tudatossággal, sok szeretettel… igyekezz megérteni azt, ami történik. Ha az energia veled dolgozik és nem ellened, akkor ez a Föld a Paradicsom, a te tested a templom, és ahol vagy, az szent hely…
A jóga tagadás. A jóga a dolgok kettősségével foglalkozik. Innen származik a szó: jóga. Azt jelenti, hogy kettőből egy lesz, a két ‘dolgot’ összehozza. De ehhez azt kell feltételezni, hogy a kettősség eleve fennáll. Nincs kettősség. Mert ha lenne, akkor abból nem lehet egy. Csinálhatsz, amit akarsz, kettőből nem lesz egy. A belső harcnak így nem lehet véget vetni. Kivel harcolsz? Önmagaddal!
Ha a Teremtés és az Isten kettő, és nem egy, akkor az úgy is marad. A kettősség nem létezik, a kettő közötti különbség csak látszat. Nincs ellentét. Ha a lélek és a test kettő, akkor abból soha nem lehet egy, és ha te és az Isten két külön dolog vagytok, akkor abból lehetetlen egyet csinálni; a kettősség megmarad.
Nincs válaszfal — az csak látszat. Minden Egy. Mi értelme van a látszattal foglalkozni?
Az csak erősödik attól, ha többet foglalkozunk vele. A különbségeket a te elméd gyártotta. Felejtsd el!Fogadd el önmagad, és mindent, ami létezik!Ne gyárts ellentéteket, elméleteket, különböző központokat. Ne darabold fel magad — az mind csak az ego játéka, önmagával. Ne támogasd a látszatot. Emlékezz önmagadra. Légy éber! Ha küzdesz, akkor a harcoló felek: az ego két arca.Ezért nehéz olyan jogit találni, aki nem egoista.Nagyon nehéz. A jógi állítja, hogy az egohoz neki már semmi köze, de maga az állítás tagadja azt.
A belső küzdelemtől egyre erősebb az ego. A jóginak egész élete küzdelemből áll. Minél erősebb a viadal, annál erősebbek az ellenfelek. És ha éppen győzöl, az azt jelenti, hogy már kiváló egoista vagy. Ne harcolj. Harc nélkül, akarat nélkül az ego nem létezik. Ezt nehéz megérteni, mert azt gondoljuk, ha nem harcolunk, már eleve beadtuk a derekunkat. Harc nélkül hogy tud kialakulni a karakter? Harc nélkül hogy lehet változni?
Ha megjelenik a düh, ne nyomd el, légy dühös egész lényedben… de figyeld magad! Figyeld a folyamatot! Ne alvajáró módjára cselekedj; tudatosság nélkül, gépiesen. Légy dühös, de tudatosan, éberen. Ez a módszer titka: ha tudatosan cselekszel, az energia átalakul.A düh átalakul megértéssé.
A dühöt nem ellenségként kell felfogni; vegyük inkább úgy, hogy ez a megértés magja. A méreg átalakul, ha tudatos tudsz maradni. Ha küzdesz a dühöddel, az már magában düh. Érted? Abból nem lesz megértés. Ha mégis sikerül elnyomnod a dühöt, akkor olyan leszel, mint egy halott: nem lesz ott a düh, mert elnyomtad — de nem lesz ott a megértés sem, mert csak a düh alakítható át megértéssé.
Ha a világ ellen vagy, akkor a Nirvana, a megvilágosodás ellen vagy, mert éppen ez az a világ, amiből Nirvánát kell csinálni. Ez az energia az alapvető energia, ez a forrás.
A mag még nem szép, de ha életre kel, akkor kinyílik, kivirágzik. Akkor már gyönyörű. Ne dobd el a magot, mert eldobod vele együtt a virágot is. Még nincs ott a megnyilvánult virág, de a nem “megnyilvánult” virág már ott van. Ha vigyázol rá, akkor egyszer virág lesz belőle. Ezzel tehát azt akarom megértetni veled, hogy először el kell fogadnod, érzékeny elmével, éberséggel meg kell értened.
És még egy dolog, ami tényleg nagyon érdekes: minden, amit ellenségednek tartasz — kapzsiság, düh, vagy bármi — azért válik ellenségeddé, mert annak tartod. A te hozzáállásod teszi azzá.
Nézz tehát mindent ezzel az egységes szemlélettel. Ne csak az egyik, vagy csak a másik polaritást lásd, hanem vedd észre e kettő belső egységét; e kettő együtt adja az egységet.